S blížícím se příchodem šesté generace telefonů iPhone s označením S na náš trh se mnoho majitelů začíná zbavovat starších modelů 4, 4S, 5, 5S a 6. Na co si dát při nákupu telefonů od Applu z druhé ruky pozor?
Na tuto otázku se zaměřila společnost Indaput, která je autorizovaným servisem pro Apple iPhone a iPad. Technici vytvořili žebříček pěti nejčastějších závad, které nejvíce tížil majitele iPhone předešlých řad. Nejedná se pouze o klasické rozbité displeje, ale hlavně o další poruchy, které má na svědomí konstrukce telefonů.
1. Rozbitý displej – Pavouk na displeji je u iPhonů je naprostou klasikou. Potvrzují to i pracovníci servisu Indaput. Z deseti zákazníků sem osm přijde právě s rozbitým displejem. Nejde přitom o vadu materiálu, skla jsou vyrobena poctivě. V drtivé většině je vina na straně neopatrného zákazníka, kterému mobil spadne na zem. „Už jsme tu měli iPhone 6, který spadl z pátého patra na beton nebo vypadl z kapsy při jízdě na motorce. Zvláštní na tom bylo, že v obou případech jsme jen vyměnili displej a iPhone dál bez problémů fungoval,“ říká servisní technik obchodu Mirek Taller . Prevence proti rozbití displeje je jednoduchá – využijte pouzdro nebo minerální fólii.
Dalším častým problémem jsou již servisované displeje u iPhone. Lidé jdou logicky po nejnižší ceně. To vede u drtivé většiny k tomu, že servis vymění rozbitý originál za lacinou čínskou napodobeninu. Bohužel se to děje u 95% českých servisů. I u těch nejznámějších. Vede to k jediné věci. „Displej začne po několika měsících ztrácet barvy a přestane fungovat dotyk. Následná reklamace není uznána, protože na náhradní díl se vztahuje záruka pouze 3-6 měsíců. Kvalitní servis samozřejmě nabízí 24 měsíční záruku. Stejné je to s lacinými díly z eBay.“ Vysvětluje technik Mirek Taller ze servisu iNdaput
Nabíjecí konektor a flex kabel – V tomto případě se jedná o spodní část telefonu, tedy o nabíjecí konektor, jack na sluchátka a mikrofon. „Problém bývá v tom, že lidé často špatně připojují nabíjecí kabel, poškodí konektory uvnitř, a ty se musí vyměnit. Proto vždy radíme zastrčit konektor opatrně a rovně a nevylamovat ho při odpojování. Škodu může napáchat také prach a nepořádek,“ varuje Taller. Závada se v případě zanesení nečistotami řeší vyčištěním celé spodní části iPhonu. Pokud je poškozený nebo vadný hardware, je potřeba spodní část telefonu vyměnit.
Tlačítko Domů – Velký problém u čtvrté řady iPhonů. Tlačítko se tzv. vymačkávalo. Přijímač se propadl, uhnul a nepřijímal impuls. Na vině byla vada materiálu, který byl buď příliš tvrdý, nebo naopak měkký. Problém se většinou objevil až po nějaké době, třeba po roce. U novějších modelů už má tlačítko Home jinou konstrukci a při jeho opravě není potřeba rozebírat celý mobil, což opravářům trvá někdy i tři čtvrtě hodiny. „U nových modelů už je tlačítko nalepené zespodu na skle, odlišná konstrukce problém s vymačkáváním do značné míry vyřešila,“ chválí Taller.
Audioobvod – Postranní tlačítka hlasitosti, přepínač na vibraci a jack na sluchátka jsou spojeny do jednoho obvodu a společně zapojeny do základní desky. U modelu iPhone 4 se často stávalo, že přestal fungovat boční vibrační přepínač. V těchto případech se musí vyměnit kompletně celý obvod. Ten je špatně ukotven na tenkém plíšku a u spoje pak dochází k lámání. „V případě iPhone 4S už se to vyřešilo. Výrobce použil tvrdší plechy a problémy zmizely. Apple se poučil, což je u verzí S pravidlem. Právě „S“ modely bývají hardwarově lépe vyladěné,“ vysvětluje Taller.
Zapínací tlačítko – Řadu uživatelů iPhonů zlobí nenápadné horní tlačítko. Problém je v materiálu a ve flexovém kabelu, a to v tom lepším případě. Na vině může být totiž také základní deska, která se musí vyměnit zároveň s baterií. „Vždycky zvlášť vyzkoušíme tlačítka i flex kabel. Povolí se pár šroubků, vycvakne se konektor a zjistíme, zda tlačítka s flexem fungují správně. Když se problém týká jen tlačítek, prostě je vyměníme včetně souvisejících dílů. Pokud se oprava týká přístroje v záruce, posíláme mobil rovnou do Applu,“ vysvětluje manager servisu Indaput.